חורף שובר שיאים • טיול מצולם בחרמון ובגולן

פוסטים אחרונים

תגיות

כתב וצילם: קובי פינקלר

"מבחינת כמויות הגשמים והשלגים לא זכינו לכמות כזו" סיכמו החזאים את החודש שחלף. אז החלטנו לעלות למקום שבו ירדה הכמות הזו בעיקר. בגולן ובחרמון. הקור מורגש היטב בעצמות, הגשם והשלג עושים רק טוב וכדי לתת מרגוע לגוף ולנפש אנו עולים למרומי רמת הגולן. למעיינות שמתמלאים, לאכול משהו מיוחד וטוב מפרות הבשן, לטייל, לראות נוף, לבקר בכפר אמנים מיוחד, לזחול בשלג, ללון וכל מה שאפשר לחלום עליו בחורף.

חורף גשום - המים זורמים בשצף בדרכם לכנרת

קשתות רחבעם
לא הרחק מחיספין, בכניסה למושב נטור קשתות רחבעם או בשמה הסורי של החורבה 'אום אלקנאטיר', אם אל קנאטר = אם הקשתות, בגלל המבנה המקושת שהיה בנוי מעל המעין. בחורבה נמצאו שרידי בית כנסת יהודי מתקופת המשנה והתלמוד.

שתי קשתות אבן גדולות בנויות על קירו הזקוף של ה'זונאר', הוא הסלע הזקוף אשר חוגר את החורבה מעורפה. למרגלות הקשתות, שאבניהן מסותתות נאה וגימורן מושלם, נובעים מים זכים מעין אלצפריה, שפירושו הוא 'מעיין צפרירי הבוקר'.
את האתר גילה לראשונה ב-1883 סר לורנס אוליפנט. וכך כתב: "ולאחר שהקפנו סלע בזלת עצום שניצב שם נתגלה לעיננו מחזה משובב נפש ומדהים ביופיו. כאן באתר מבודד וקשה לגישה, שהוד קדומים אופף אותו, תחבלו הקדמונים והקימו מקום מקלט מוסתר ומקסים. אני רואה באם אל קאנטר את מיטב התגליות שגיליתי עד היום". מסלול מסודר היורד אל המעיין ואל החפירות מוליך את המטייל מרחבת החניה למקום. למי שמעוניין בהדרכה, מדרשת הגולן עורכת במקום סיורים בתיאום מראש.

ירוק וכחול - תצפית לגולן

כפר האמנים במושב אניעם ושוקולד כשר למהדרין
ומשהו לנפש. מכאן, סעו מעט צפונה עד לכפר האמנים הנפלא שהוקם במושב אניעם. בתים מצוירים ומאוירים בטוב טעם, מקנים למקום אוירה של אמנים שכל נפשם הוא ישוב הארץ בטוב טעם ודעת.
בכניסה משמאל נמצא את בית האריחים לסוגיהם וממול לו את הצייר הציורי שנופי הגולן ובתי כנסת מירושלים הם בין יצירותיו. אח"כ נבחין בצורף שהגיע מניו יורק. בבית נוסף, דפנה מכבדת את אורחיה בכוס תה צמחים חם. למולה ביתן "מסגרת", ציורים בתוך מסגרות עץ ישנות.

ואחרי כל אלו (וישנה כאן רק טעימה) צריך לאכול. בכפר האמנים ישנן 2 מסעדות כשרות האחת בשרית, "סוזנה-בר" והאחת" יעלי" לאוהבי המאכלים החלביים. את השם סוזנה נתן שמוליק לזכרה של אמו, עם פתיחת המסעדה, סוזנה הלכה לעולמה ושמוליק הולך לאורה וממשיך את המסורת. אוכל נפלא (הרבה בשר משובח ממעשי קדירת הגולן והבשר המשובח שם בטוב טעם.) יבחר כל אחד לפי טעמו. שתי המסעדות מומלצות וכשרות. 04-6999855

ולקינוח… שוקולד
מה טוב יותר משוקולד. במרומי רמת הגולן במושב עין זיוון (הקרוי על שם שייך ערבי בשם זיוואן) פתחו קרינה וגיורא את בוטיק השוקולד "לה קרינה". גיורא מכניס את אורחיו לחדר קטן ומלמד מא' עד ת' את יסודות השוקולד. בסוף מקבלים גם טעימה מתוקה למזכרת. 04-6993622. המקום כשר למהדרין. לכפר האמנים אניעם נוסעים על כביש 808. לעין זיוון על כביש 91.

רכיבה על מזחלת שלג
אחרי השוקולד והארוחה צריכים הרי להשיל מגופנו מעט את הקלוריות. בררנו מה ניתן לעשות כדי לענות על צורך זה ובעמותת התיירות בגולן, המכירה כל שביל ומקום, הפנו אותנו לחוות רכיבה בקיבוץ המזרחי ביותר בארץ ובעולם (דתי) "אלוני הבשן", שם הקים אמיר דובדבני (בן גבעתיים לשעבר) חוות רכיבה כולל מזחלת שלג יחידה בארץ. טיול לרכס הבשנית בן חצי שעה ועד טיול ארוך בין כשעה וחצי בתוך האוויר הצלול בגובה 1100 מטר עושים טוב לבריאות, לריאות וכמובן לנשמה. במקום גם מוצע מגוון של אפשרויות לנכים ומוגבלי רכיבה והליכה. 052-8119505

הר בנטל
הקור כבר חודר לעצמות (בית הקפה הממוקם בפסגה אינו כשר) ולכן מיהרנו לרדת לבטן האדמה לבונקר התת קרקעי שבו מספר שילוטים על מלחמות ישראל בגולן. במקום מותקנת מערכת שמע להאזנה תוך צפייה על כל מכמני האזור 04-6820664.

תיירות במושב אודם
נסיעה קצרה בכבישים היפים והמפותלים של הרמה (סעו במשנה זהירות) מובילה אותנו למושב אודם. הצבע האדום שעל שמו ניתן שם המושב בולט בשטח.

בכניסה למושב "יקב אודם", יקב כשר המפיק את יינותיו מפרי המקום. בעל הבית ישי אלפסי "לא היה לי כל ידע מוקדם על תעשיית היין. התחלנו כעסק משפחתי ומהרגע שהיקב הפך להיות כשר העסק משגשג" מוליך את המבקרים בינות לחביות ומלמד על רזי היין (10 ₪ למבוגר כולל טעימות יין). 052-5641110

הליכה רגלית קצרה למתחם נוסף בישוב אודם ואנו ביער האיילים. מאמיתי משה אנו למדים פרק נכבד על האיילים הנקודים ובעיקר על קרני האיל ושאר הקרניים "יש לנו ביער את כל סוגי הקרניים בעולם. משפחה שתאמר לי סוג קרן שאין ברשותי תקבל את קרני האייל הגדולות ביותר" הוא מספר. נסו. אולי תצליחו. אנחנו לא הפלנו אותו בקרן…

אמיתי גם יודע להפריך כמה אמירות "אומרים: "שם את כספו על קרן הצבי". זה כלל אינו נכון. הצבי אינו משיל את קרניו כפי שאולי חשבו חלק מהחוקרים. דווקא בעלי חיים אחרים עושים זאת" הוא מלמדינו.

איילים - אומרים שאפשר לשים כסף על הקרניים שלהם

כל הסיור במקום מודרך וכבר שנכנסים בשער מתלווה אליך מדריך המסביר היטב את כל צפונות האזור. 050-8723920

חאן אודם
במושב אודם בלב שמורת הר אודם שבצפון רמת הגולן, מחכה לכם חוויית קמפינג לינת שטח בחאן הר אודם. החאן נטוע בלב נופי צפון הגולן, הירוקים בקיץ ומושלגים בחורף ומעניק למתארחים בו חוויה בלתי נשכחת בכל עונות השנה.

חדרי אירוח אודם
בלב השקט, שוכנים חדרי האירוח של מושב אודם. מדשאות רחבות סביבם עצי צל רחבים ואויר של 1,100 מטר.
באודם, שני סוגים של חדרים. חדרים זוגיים המתאימים לזוגות כמובן עם אפשרות לאדם נוסף. וחדרים משפחתיים שהם למעשה יחידת אירוח עם שני חדרי שינה. החדרים המשפחתיים מתאימים ל-5 לנים.
האירוח הכפרי פתוח בכל ימות השנה ומתאים במיוחד לעונת החורף בה אנו מצויים. כחצי שעה נסיעה מהחרמון כך שאפשר להספיק להגיע לפני הפקקים בקופות. לפרטים דנה 04-6837724

חצי שעת נסיעה ואנו בפתח אתר החרמון
אתר החרמון הוא אתר הסקי היחיד בישראל הממוקם על השלוחות הדרומיות של הר החרמון. האתר עצמו פתוח כל השנה, אך פעילות הגלישה מתאפשרת רק במשך מספר שבועות במשך החורף בהתאם לכמות המשקעים, גובה השלג ומזג האוויר.
האתר כולל 14 מסלולי גלישה בגובה 2,000 מטר מעל פני הים. במשך החורף כאשר תנאי מזג האוויר נוחים, ניתן לגלוש באתר באופן עצמאי, באמצעות מזחלות שלג ו/או במגלשות הרים. בעונת הקיץ ניתן לבקר במקום ולהשתתף בתצפיות ובסיורי טבע, כולל שימוש במסוע המבקרים.
לרשות הקהל רכבל מבקרים ומזחלות הרים אקסטרים על מסלול של ק"מ אחד עם 30 מזחלות שמגיעות למהירות של 45 קמ"ש. בתקופת השלגים יש מתחם מיוחד לילדים, שם הם יכולים לגלוש על מזחלות פלסטיק.

שעות פעילות: בין השעות 08:00-16:00. כניסת רכבים עד 15:30.

עוד בובת שלג בדרך לאוויר העולם

איך מגיעים?
עולים על כביש החוף ופונים במחלף זיכרון יעקב עד יקנעם. ביציאה מיקנעם פונים ימינה לצומת אלונים, שם פונים ימינה לכביש מספר 75. ברמזור השני פונים שמאלה לכיוון צומת הסוללים, שם יש לפנות שמאלה ומיד ימינה בכביש מספר 77 עד צומת גולני. בצומת פונים שמאלה לכביש מספר 65 עד צומת נחל עמוד. בצומת זו פונים ימינה לכיוון קריית שמונה עד צומת עמיעד. בצומת פונים שמאלה לכביש מספר 90 עד היציאה של קריית שמונה ומשם פונים ימינה לכיוון קיבוץ הגושרים. בכביש מספר 99 עוברים את הבניאס. לאחר מכן פונים שמאלה בגשר לכיוון נווה אטיב בכביש מספר 988 עד הכניסה של מגדל שאמס, שם פונים שמאלה לחרמון בכביש מספר 98.

זהו די ליום אחד. הולכים לישון וממלאים מצברים ליום חדש.

את היום השני בחרנו לעשות סביב מפלים, מבשלת בירה וקסם הגולן.

מבשלת בירה
"מבשלת הגולן" – מבשלת בירה ראשונה מסוגה בארץ, המשלבת בבירה את מי המעיינות הצחים שבאזור. תוכלו ללמוד כיצד מייצרים בירה טרייה וגם ללגום להנאתכם בירה, מהטובות בארץ.
מבשלת הגולן התחילה את דרכה בזכות חזונו של איש רמת הגולן – חיים אוחיון, יזם גולני נמרץ, שחלם על הקמת מבשלת בירה איכותית ברמת הגולן. נתוני הבסיס של רמת הגולן הם מושלמים ליצירת בירה משובחת, בעיקר בזכות האיכות הגבוהה של המים המגיעים מה"אקווה הבזלתית" האצורה בין שכבות סלעי הבזלת התת קרקעיים של הרמה, ונחשבים לטובים ביותר בארץ, עם האנשים המיוחדים עם החלומות והכוכבים בעיניים, שמאפיינים את הגולן.

נכנסים למעין בר, מקבלים הסבר על ייצור הבירה ומקבלים טעימות. סוג מר, סוג בהיר הכל לפי טעם החיך. גם הילדים מקבלים כאן יחס מיוחד.

מה תשתו? הבירה מתבשלת

בחלקו התחתון של המבנה במרכז הגולן, כשני קילומטר מזרחית לקצרין.
"קסם הגולן"
מתחם ענק ויפהפה – הראשון מסוגו בארץ, המשלב בין אטרקציות חדשות ומרתקות – סרט ייחודי, המציג את הגולן במפגן רב-חושי מרהיב, המוקרן על מסך של 180 מעלות – היחידי בישראל ולצידו מודל מדויק של רמת הגולן – גם הוא היחיד והגדול מסוגו בארץ, המעביר באמצעות מופע אור קולי מרתק את סיפורו של הגולן.

"מיני גולן" - צופים בדגם מוקטן של הגולן

במרחק דקות הליכה ספורות מ "קסם הגולן" תמצאו אטרקציות נוספות לכל המשפחה, בשילוב שופינג, מסעדות ובתי קפה – מרכזי המבקרים של "יקבי רמת הגולן", "מי עדן", בית הבד של הגולן ופארק קצרין העתיקה. בנוסף, תמצאו כאן את מרכז המידע של עמותת התיירות גולן – שם תוכלו לקבל מידע בדבר שלל אפשרויות הבילוי והטיול בגולן, בגליל, באזור טבריה והכנרת ובצפון הארץ בכלל. כל האטרקציות, כל החוויות, כל הקסם… במתחם אחד! טלפון: 04-6963625

מפל עיט
מפל עיט הוא אחד המפלים המרשימים בגולן. הוא נשפך אל קניון בזלתי עמוק שאורכו כ-4 ק"מ ומתנקז אל נחל יהודיה. מרפסת התצפית שמשקיפה לעבר המפל והנחל מאפשרת מבט מרהיב אל הקניון המדהים ואל עמודוני הבזלת במצוק הנחל.
הגישה למפל עיט נוחה ביותר בהשוואה לשאר מפלי הגולן, ובעיקר למפלים שלאורך ציר המפלים. המפל זורם בחודשי החורף והאביב.

מפל עיט - כבר לא צמא למים

איך מגיעים?
מצומת המפלים (מפגש הכבישים 808 ו-87) פונים דרומה לציר המפלים. עוברים את הפנייה למושב אניעם ממשיכים עוד כ-5 דקות נסיעה עד לשלט המפנה ימינה למגרש החניה של מפל עיט הנמצא ממערב לכביש.

המסלול:
שביל נוח ומסודר, היוצא מחניה מסודרת, מוביל למרפסת תצפית לעבר המפל והנחל. מעט אחרי תחילת השביל מגיעים לפיצול פנייה שמאלה מובילה לתצפית עמודוני הבזלת – תופעה גיאולוגית יפה ומרשימה במיוחד – שווה ביקור, בדרך גם חוצים גשר עץ נחמד בתוך סבך צמחיית נחלים.
הצד הימני של השביל מוביל לתצפית לעבר שני מפלי הנחל. מומלץ ביותר להגיע אחרי גשם חזק וליהנות מהזרימה המרהיבה. הולכים לאורך כל עמדת התצפית, כ- 10 דקות הליכה, נהנים מהנוף, מהקניון היפה וחוזרים בשביל מעגלי לרכבים.

תצפית נוספת על מפל עיט

והיכן לנים?
במלון כינר – מלון בכשרות מהדרין. המלון שינה מעט פניו ועורך מידי חודש סופי שבוע 'נושאים'. כך בתקופה הקרובה תהיה שבת של חוויה ולקראת ט"ו בשבט שבת שכולה שירה.